E-mail

info@realcom.hu

Telefonszám

+36 (1) 783 3964

Telefonszám

+36 (30) 525 2969

Real.Com-94 Kft.

1112 Budapest, Nagyida köz 1.

ChatGPT és más AI Chatbotok – 6 félelmetes tény, amivel érdemes tisztában lenned…

Azóta használom a #ChatGPT-t és más #AI chatbotokat, amióta nyilvánosan elérhetők.

ChatGPT_logo
ChatGPT

Az alábbiakban felsorolok a 6 félelmetes tényt a ChatGPT-ről, amivel érdemes tisztában lenned...

  1. Az AI chatbotok ELKÉPESZTŐ mennyiségű pontatlan információt képesek adni. Ha nem vagy szakértő a témában, sosem tudhatod, hogy igaz-e, amit épp olvasol. A legjobb, ha a generált választ tényellenőrzéssel és más internetes forrásokkal összehasonlítva csekkolod. Szerintem a jól megszokott (pl. Google) “keresés” még egy jó ideig velünk marad.

  2. A mesterséges intelligencia chatbotok gond nélkül képesek akár találgatni is, hogy válaszoljanak egy adott kérdésre, vagy alátámasszák az eredeti érvelésüket. Több alkalommal tapasztaltam már ilyet, és más felhasználók is beszámoltak róla.

  3. Az AI olykor kitalált tényeket és adatokat is gyárt és olyan termékeket ajánlhat, amelyek nem is léteznek. Nemrég a Google Bard olyan könyveket ajánlott, amelyek nem is léteznek. Az AI kontroll nélküli alkalmazása az e-kereskedelemben azt eredményezheti, hogy a vásárlók nem az “AI-generált” leírásnak megfelelő termékeket/szolgáltatásokat kapnak meg, csak valami hasonlót.

  4. Az AI chatbot vagy bármilyen AI eszköz használata szakterületi ismeretek nélkül veszélybe sodorhat a munkahelyeden, ha vakon megbízol minden kimenetben. Olvashatunk olyan cikkeket, hogy sok vállalat kirúgja a szakértőit és AI eszközökkel helyettesíti őket. Elég kemény ráébredés vár rájuk hamarosan! Rendkívül brand-romboló valótlan tények állítása a weblapokon, beadványokon, hivatalos iratokon.

  5. Az AI chatbotok nem marketingcsatornák. Gyakran nem tudnak hivatkozni adatforrásokra. Úgy tűnik, hogy több adatforrásból szerzett adatokat átnéznek, “megértésüket kialakítják” (gépi tanulással), majd egyedi válaszokat adnak, amelyek a legjobban válaszolnak a kérdésre.

    Úgy alkották és programozták őket, hogy a felhasználókat egy helyen tartsák (leginkább a ChatGPT felhasználói felületén belül) és ott válaszoljanak minden kérdésre.

    Többek között a pl. Te blogodat, a weboldalad cikkeit is felhasználhatják a hatalmas adathalmazuk bővítésére, betanítására, de Te (mint tartalomkészítő) semmit sem kapsz cserébe: sem webes forgalmat, sem konverziót, de még a márkád megemlítését sem. Általában csak akkor említik a márkát, ha más módon nem lehet válaszolni a kérdésre.

  6. A ChatGPT-t az RLHF (Reinforcement Learning from Human Feedback) módszerrel képzik ki. Valódi emberi trénerek irányítják a válaszait. A legtöbben nem tudnak erről. Azt hiszik, hogy az egész folyamat teljesen automatizált. Nem tudjuk, hogy ezek az emberi AI-trénerek kik, vagy mi a szándékuk, politikai és vallási meggyőződésük, világnézetük.

    Az AI algoritmusoknak nincs saját szándékuk vagy elfogultságuk, de a készítőiknek van. És ezek a szándékok és elfogultságok gyakran tükröződnek a chatGPT válaszaiban. Amikor vitázol a ChatGPT-vel bizonyos témákról/kérdésekről, nem fogja megváltoztatni a nézeteit (azaz válaszait), még akkor sem, ha azok nem logikai vagy érvelési alapokon nyugszanak.

    A ChatGPT válaszaiban egyértelműen látható az elfogultság. Az alapértelmezett válaszai gyakran politikailag meggondolatlanok és néha nyilvánvalóan pontatlanok. A kérések módosításával és cáfolhatatlan bizonyítékokkal meggyőzheted a ChatGPT-t, hogy változtasson véleményén és elismerje, hogy tévedett. Legtöbbször pontos ismeretekkel rendelkezik valójában, mégis inkább úgy dönt, hogy hazudik vagy félremagyarázza, még bizonyos dokumentált tényeket is, hogy alátámassza a saját narratíváját.
    Érdemes elolvasni példakánt ezt a meghökkentő társalgást a ChatGPT-vel.

Ezek is érdekelhetnek