E-mail

info@realcom.hu

Telefonszám

+36 (1) 783 3964

Telefonszám

+36 (30) 525 2969

Real.Com-94 Kft.

1112 Budapest, Nagyida köz 1.

Átállás a csoportházirendekről (GPO-k) a Microsoft Intune-ra: Az IT-adminisztrátor lép

A vállalati szféra alapköve
Sok informatikai rendszergazda a csoportházirendet tekinti minden vállalati informatikai hálózat alapjának. Bármilyen IT-szabvány vagy biztonsági házirend felhasználói körben történő bevezetésekor mindig is a csoportházirend volt a legmegfelelőbb megoldás. A csoportházirend lehetővé teszi az IT-csapatok számára, hogy konzisztens és szabványosított házirendeket alkalmazzanak a vállalati környezetekben. A GP-nek köszönhetően ezek a módosítások nem igényelnek bonyolult változtatásokat a rendszerleíró adatbázis-szerkesztőben, és nem kell egyéni erőfeszítésekre hagyatkozni. Egészen a közelmúltig a csoportházirend-kezelés gyakorlatilag bármilyen vállalati IT-környezetben felmerülő házirend-kényszerítési igényt képes volt kielégíteni.

gp-editor

Aztán megjelent a távmunka és a személyes eszközök használata (BYOD).
Több mint egy évtized óta először a GPO-k nem tudtak lépést tartani egy újonnan kialakuló trenddel: a bárhonnan elérhető felhasználói bázis növekvő igényeivel. Az érzékeny adatokhoz bárhonnan és bármilyen eszközzel való hozzáférés szükségessége olyan összetett problémákat teremt, amelyeket le kell küzdeni a vállalati irányelvek sikeres alkalmazásához.

A távolság korlátozza

Először is, a modern munka kihívását a távolság korlátozza. Még ha egy eszköz vállalati tulajdonban is van, az első kérdés, hogyan tud bejelentkezni a tartományvezérlőre, hogy megkapja a legújabb GP-frissítést. Az egyik lehetőség, hogy az eszköz VPN-en keresztül csatlakozik vissza a vállalati tartományhoz. Nehéz azonban biztosítani, hogy a távmunkások ezt rendszeresen megtegyék, és a GP-frissítés az eszközre is érvényes legyen, mivel ez a folyamat általában csak bejelentkezéskor történik. E lépések követésére tett kísérlet a rendszergazda szemszögéből nézve nehéz feladat.

Az eszköz korlátozza

Rendszergazdaként talán már leküzdötte a távolság akadályát, de most a BYOD kihívásával szembesül. Hogyan szabályozza a vállalati adatokhoz való hozzáférést a nem vállalati eszközökön, például a személyes laptopokon, táblagépeken és mobiltelefonokon? A mai munkakultúra hangsúlyt fektet a bárhol történő munkavégzésre a szabadon választott eszközön, ami a személyes eszközök kezelését a csoportházirendek útvesztőjévé teszi. Évekkel ezelőtt az ActiveSync csak a mobileszközök távoli törlését tette lehetővé, ami a vállalati fiókok ellenőrzésének kezdetleges formája volt. A rendszergazdáknak korlátozott eszközeik voltak a távoli eszközkezelésre, ami nem teremtett egyensúlyt a vállalati biztonsági irányelvek és a távoli felhasználói bázis igényei között. Ez a korlátozás egyértelművé teszi, hogy a csoportházirend nem képes megfelelni a modern rendszergazdák igényeinek.

A Microsoft Intune bevezetése

Az Intune eredetileg 2011-ben debütált Windows Intune néven, és egy szolgáltatási portál volt a Microsoft malware-védelmi motorjának tetején. A debütálást követő néhány évben a megoldáson fokozatos változtatásokat hajtottak végre, hogy elkezdjék kialakítani azt a terméket, amivé később vált. Akkoriban senki sem tudta volna igazán elképzelni ezt a modern munka korszakát, amelyben most találjuk magunkat. Egy olyan korszakot, amelyet elsősorban egy globális járvány vezetett be, amely oly sok szempontból megváltoztatta társadalmunkat. A technológiával szembeni elvárásaink soha nem voltak még ilyen magasak, és ez drámaian megnövelte az IT-adminisztrátorokra világszerte nehezedő nyomást, hogy lépést tartsanak az igényekkel.

microsoft-intune

A változtatás elfogadása

A változtatás sokszor nehéz, és sok rendszergazda számára ijesztő is lehet a bevett és megszokott irányelvek elhagyása. A Microsoft azonban megkönnyíti az Office 365 kihasználását az e-mail tárhelyen, és ugyanezt teszi az Intune-nal is. Néhány éven belül a lokalizált, régi tartományokat – mint a helyben lévő Exchange-kiszolgálókat – a múltnak tekinthetjük. Örülni fogunk, hogy többé nem kell elviselnünk egy letűnt korszak számára létrehozott platform fejfájásait és korlátait.

Továbbfejlesztett képességek

Az Intune házirendek 4 fő típusra oszthatók:

Konfigurációs profilok:

Ezek a házirendek lehetővé teszik az eszközkezelés és az eszközbeállítások konfigurálását. Az informatikusok például úgy konfigurálhatnak egy Windows 11-es eszközt, hogy csatlakozzon egy adott Wi-Fi hálózathoz anélkül, hogy a felhasználónak be kellene adnia a hitelesítő adatokat. Emellett az informatikai részleg érvényesítheti a vállalati háttérképeket, és korlátozhatja a személyes OneDrive-fiókok hozzáadását, hogy megakadályozza az adatok csaló alkalmazottak általi kiszivárgását. Egy adott eszközhöz számos konfigurációs beállítás áll rendelkezésre.

Megfelelési irányelvek:

A megfelelőségi irányelvek alapvető fontosságúak annak meghatározásához, hogy az eszközök megfelelnek-e a szervezet szabványainak. Az IT határozza meg ezeket a szabályokat, amelyek közé tartozhat a jóváhagyott vírusirtó megoldás megkövetelése, frissített vírusdefiníciókkal. A szabályok vonatkozhatnak a Microsoft Defender engedélyezésére, a megfelelő TPM chipre vagy a BitLocker titkosítás megkövetelésére is. Ha egy eszköz nem felel meg a szabályoknak, konkrét intézkedéseket lehet indítani. A műveletek közé tartozik a következők: az eszköz nem megfelelőnek jelölése egy meghatározott időszak után, egy adminisztrátornak küldött értesítő e-mail, vagy az eszköz visszavonása.

Biztonsági alapelvek:

Ezek olyan biztonsági házirendek csoportjai, amelyek egy adott eszköztípushoz egy helyről konfigurálhatók. Például egy Windows 10+ eszközön az informatikusok kikényszeríthetik a BitLocker engedélyezését, megakadályozhatják, hogy a végfelhasználók jelszavakat tároljanak a böngésző beépített jelszókezelőjének használatával, blokkolhatják a Wi-Fi hálózatokhoz való automatikus csatlakozást, vagy jelszót kérhetnek, miután a gép felébredt alvó állapotból. Jelenleg nincsenek biztonsági alapvonalak a Windowson kívüli operációs rendszerekre.

Feltételes hozzáférés:

Ezek az irányelvek kifejezetten a bejelentkezési követelményeket határozzák meg. Ezen túlmenően meghatározzák, hogy a felhasználók hol jelentkezhetnek be az M365 és az Azure rendszerben található érzékeny információkhoz való hozzáféréshez. Ezek a hatékony házirendek lehetővé teszik a modern rendszergazdák számára, hogy a mai korszerű munka világában kiegyenlítsék az esélyeket.

Konklúzó

Elérkeztünk egy olyan ponthoz, ahol az Intune bizonyítottan jobbnak bizonyult a csoportházirendnél a mai IT-környezetekben. A rendszergazdák most válaszút előtt állnak: vagy elfogadják a házirend-, biztonsági és megfelelőségkezelést szolgáló, Intune-on keresztüli kiváló megoldást, vagy továbbra is a csoportházirend-kezelést használó, korlátozott funkciókkal rendelkező konzolban ragadnak. Mi, a Cloud.Szerver.Hu-nál számos rendszergazdával, MSP-vel és iparági vezetővel beszéltünk, és a választás egyértelmű. Az Intune a jobb megoldás, és az is marad az elkövetkező években.

Ezek is érdekelhetnek

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.